Zpět
05.06.2023, Michaela Šicová

Mezinárodní projekt Erasmus+ 2022/2023 "Vzdělávání není jen pro žáky II"

V letošním roce se nám podařilo získat grant na projekt Vzdělávání není jen pro žáky II, který bude pokračováním stejnojmenného projektu z let 2015–2017. Jedná se o projekt z programu Erasmus+ KA122-SCH – Krátkodobé projekty pro mobilitu zaměstnanců ve školním vzdělávání.

Projekt se zaměřuje na čtyři cíle, na které by se naše škola chtěla zaměřit v budoucnosti. Obsahem projektu budou vzdělávací kurzy pro předem vybrané učitele. Obsah kurzů bude zaměřen na získání moderních metod, které budou využívány v hodinách účastníků projektu a posléze i dalších pedagogů školy, což by mělo naplnit potřebu školy dosáhnout modernizace vyučovacích metod v souladu s novými trendy primárního vzdělávání našich žáků. Obsahem projektu jsou také kurzy pro učitele zaměřené na rozšiřování znalostí našich pedagogů v oblasti využívání nových technologií nejen při výuce, ale i vlastním rozvoji, což je jedním z našich dalších cílů. Účastníci tohoto projektu se také účastí na různých kurzech přiblíží inkluzivnímu vyučování, neboť v naší škole se vzdělává stále větší množství různě znevýhodněných žáků a my bychom jim chtěli připravit rovné podmínky ve vzdělání. A v neposlední řadě je cílem tohoto projektu zvýšit jazykovou úroveň nejazykových pedagogů a vedení školy, proto je jeho součástí jazykový kurz angličtiny, který absolvuje zástupkyně školy. Projektu se účastní i pedagogové nejazykových aprobací, kteří absolvují kurzy zaměřené třeba na historii, aktivní občanství, posilování evropské identity a v neposlední řadě výuku informatiky. Většina těchto kurzů je vedena v anglickém nebo německém jazyce, což zlepší komunikační a jazykové kompetence u vyjíždějících pedagogů. Součástí projektu je i stínování na vybrané partnerské škole ve Španělsku, kterého se účastní dvě učitelky. Jedna z nich se jako španělsky mluvící učitelka zaměří na metody a inkluzivní vzdělávání v hodinách zeměpisu a tělocviku a také na nové metody v ICT výuce. Druhá zkušená učitelka anglického jazyka se zaměří hlavně na inkluzivní vzdělávání v hodinách angličtiny a moderní výukové metody používané v partnerské škole při výuce angličtiny jako druhého cizího jazyka. Další aktivitou, která je zahrnuta v tomto projektu, je samotná výuka angličtiny v partnerské škole ve Francii, kterou absolvuje zkušený učitel angličtiny. Výuka se zaměří na používání metod spojených s gamifikací, které jsou vhodné nejen pro žáky mladšího věku a se kterými má pan učitel zkušenosti z předchozích projektů, které úspěšně absolvoval. Všechny projektové aktivity by měly proběhnout od jara 2022 do podzimu 2023.

V červnu 2022 byly zahájeny projektové mobility výjezdem paní učitelky L. Č. do Paříže na kurz s názvem STEAM Education. STEAM (Science, Technology, Engineering, Art + Design and Math) je vzdělávací rámec, který přibližuje výuku reálnému životu a nahrazuje příliš teoretické a izolované pojetí výuky vzájemným větším propojením vyučovacích předmětů. Účastníci kurzu si osvojili metody, jak učit vědu zábavným a inovativním, ale zároveň vzdělávacím způsobem a tím dosáhnout větší aktivizace žáků. Během týdne diskutovali o tom, jak podpořit dětskou představivost a přirozený talent kladení otázek tím, že do své práce zavedou vědecký způsob myšlení a vědeckou metodologii. Ve fotogalerii můžete tedy vidět především různé pokusy.

V červenci vyjely na metodologické kurzy dvě paní učitelky. Angličtinářka E. M. se zúčastnila kurzu v irském Dublinu, kde se účastníci z mnoha zemí v Evropě soustředili na výuku zaměřenou hlavně na žáky – tedy "Student-centred classroom". Během aktivit se učitelé učili, jak řídit smysluplnou diskuzi, jak učit žáky kritickému myšlení, jak přistupovat k různě nadaným žákům a vyzkoušeli si mnoho dalších aktivit včetně využití 3D tiskárny při výuce angličtiny.

Němčinářka K. F. se účastnila kurzu v německém Lindau, který byl zaměřen na procvičování samotného jazyka a na praktické metody výuky němčiny jako cizího jazyka.

V srpnu se pan učitel O. Č. zúčastnil kurzu ve španělské Malaze, který byl zaměřen na vzdělávání nadaných a talentovaných žáků. Pro nás jako učitele je důležité, abychom se naučili maximalizovat potenciál takových žáků.

Všechny kurzy byly vedeny v angličtině či němčině, a tak všichni účastníci měli šanci rozvíjet své jazykové kompetence. Součástí kurzů je také poznávání kultury a zvyků všech zemí, což obohatí znalosti všech vyjíždějících pedagogů.

Ve školním roce 2022/23 naši pedagogové pokračovali v plánovaných mobilitách. V říjnu vyrazila do Vídně v Rakousku paní učitelka J. V. a společně s ostatními účastníky z dalších zemí se věnovala metodám ve výuce ve třídách s jazykovou a kulturní rozmanitostí. Kurz byl veden v německém jazyce.

V dubnu 2023 vyrazila do chorvatského Splitu na kurz s názvem Kulturní dědictví v akci paní učitelka angličtiny a občanské výchovy E. D. Mnoho nápadů, které na kurzu získala, již uplatnila ve svých hodinách.

V dubnu také proběhl v Belgii, v městečku Gent, metodický kurz s názvem Podpora pozitivního chování v inkluzivních třídách, kterého se zúčastnila paní učitelka E. M. Mnoho nových aktivit už také nasdílela se svými kolegy ve škole.

Na konci dubna se dvě paní učitelky H. M. a E. M. společně účastnily stínování v partnerské škole Barrufet v Sant Boi (Španělsko). Ukázky z jejich mobility můžete vidět v přiloženém videu.


Fotogalerie